Sairaana tai sairaalassa

Hän tuntee kaikki murheeni ja huoleni ..."

Sairaana ollessamme tarvitsemme ja kaipaamme hoitoa, toisen ihmisen tukea ja apua.  Vakava ja parantumaton sairaus järkyttää sekä sairastuneen että läheiset.  Sinun ei tarvitse jäädä yksin!

Seurakunnan työntekijä voi olla pyynnöstä lähelläsi ja tukenasi sairaalassa, hoivakodissa tai kotona

• kun kaipaat kuuntelijaa tai keskustelukumppania

• kun olet masentunut tai huolissasi

• kun olet kokenut jotakin järkyttävää

• kun kyselet perimmäisiä

• kun toivot että puolestasi rukoillaan

• kun haluat saada yksityisesti ehtoollisen

• kun haluat sanoa jäähyväiset läheisellesi, joka on kuollut

• kun sairaan omaisena tai läheisenä kaipaat tukea

Kaikissa kohtaamisissa ja keskusteluissa lähtökohtana on toisen ihmisen ainutkertaisuuden, vakaumuksen ja erillisyyden kunnioittaminen.

Tapaamiset ja keskustelut ovat aina luottamuksellisia.  Seurakunnan työntekijät ovat vaitiolovelvollisia.  Yhteyden voi ottaa suoraan haluamaansa työntekijään tai pyytää läheistään / hoitoyksikön työntekijää auttamaan.

Seurakunnan työ sairaalassa, hoivayksiköissä ja avoterveydenhullossa on osa hoitotyön kokonaisuutta ja perustuu yhteiseen sopimukseen hoitoyksikön kanssa.  Seurakunnan työntekijän kanssa voi keskustella myös hengellisistä asioista.

Monissa hoito- ja hoivayksiköissä järjestetään kerran kuukaudessa hartaushetki, minkä yhteydessä on usein tarjolla myös ehtoollinen.  Tilaisuudet toteutuvat seurakunnan pappien toimesta. Näihin tilaisuuksiin olette hoidettavina ja omaisina tervetulleita. Tietoa hartauksien ajankohdista saa hoitoyksiköstä.

Henkilökohtaisista keskusteluista ja yksityisehtoollisista voi olla suoraan yhteydessä pappiin tai kirkkoherranvirastoon (virka-aikana). Työntekijöiden yhteystiedot.

Suomen sairaaloissa työskentelee yli sata sairaalapappia. Potilaat ja heidän läheisensä sekä sairaalan työntekijät voivat keskustella luottamuksellisesi sairaalapapin kanssa.

Kirkon työntekijät sairaiden rinnalla

Suomen sairaaloissa toimii yli sata sairaalapappia. He ovat kaikkien potilaiden käytettävissä henkilökohtaista keskustelua, rippiä tai sielunhoitoa varten.

Sairaalapappi kulkee vierelläsi kun olet sairas