Händelin Messias-oratorio

la 7.10. klo 18.00 – la 7.10. klo 19.30

Pyhän Ristin kirkko

Ruska-ajan konserttisarjan juhlava päätöskonsertti

G.F. Händelin Messias-oratorio kajahtaa Kuusamon Pyhän Ristin kirkossa la 7.10.2017 klo 18.

Pia-Karin Helsing, sopraano
Virpi Räisänen, mezzosopraano
Niall Chorell, tenori
Jaakko Kortekangas, baritoni

Oulun hiippakunnan oratoriokuoro
Oulunsalo Ensemble

Johtaa Raimo Paaso

Vapaa pääsy, ohjelma 20 euroa.

Konsertin kesto n. 1 h 15 min.

Uskonpuhdistuksen 500-vuotisjuhla koetaan yhdessä suurin sävelin

Martti Luther on sanonut: "Kristuksen kärsimykseen on vastattava elämällä ja totuudella, ei sanoilla."
Tämän tähden Oulun hiippakunnassa ei 500-vuotista reformaatiota juhlittaessa pidetä pitkiä puheita, vaan annetaan musiikin viestiä kiitosta ja iloa.

Lutherille musiikki oli arvokkain asia maailmassa heti teologian jälkeen. Tätä kunnioittaakseen piispa Samuel Salmi ja Oulun hiippakunta lähettävät oratoriokuoronsa, orkesterin ja solistien kanssa, kuudelle paikkakunnalle viemisinään Georg Friedrich Händelin Messias-oratorio.

Musiikissa on tulkitsijalleen ja kuulijalleen elämän merkki.
Lutherin sanoin musiikki on "Herran käsittämätön lahja". Tämä reformaation juhlavuoden lahja on lunastettavissa lokakuussa Raahessa, Haapajärvellä, Rovaniemellä, Kuusamossa, Luulajassa ja Oulussa.

Mestarillisen Messiaan musiikilla tavoitetaan enemmän kuin sanoilla: sen kautta jaetaan helpommin ne tunteet, joita usko ja armo meissä herättävät. Tämä oli musiikin merkitys myös Lutherin mukaan.

Hiippakuntasihteeri Raimo Paaso, joka johtaa kaikki Messiaan esitykset, valitsi Händelin oratorion reformaatiovuoden merkkiteokseksi, koska se viestii hänen mukaansa ajattomuudesta. "Händelin vuonna 1741 valmistunut teos kykenee yhä tänään virtaamaan tuoreesti."

Paaso on perustanut projektia varten vuonna 2015 Oulun hiippakunnan oratoriokuoron (OHO). Kuoron laulajat, musiikin ammattilaisia ja pitkän linjan harrastajia, tulevat pääosin Oulun alueelta, mutta mukana on laulajia myös Raahesta, Kemistä, Siikalatvalta, Limingasta ja Muhokselta.

Messias-oratorion orkesterina on Oulunsalo Ensemble, 10. toimintavuottaan viettävä ammattilaisten ja heidän koulutettavinaan olevien tulevien ammattilaisten yhtye, jonka jäseneksi kutsutaan. Yhtyeen konserttimestarina toimii Sinikka Ala-Leppilampi.

Messiaan solistikvartetin muodostavat Pia-Karin Helsing, sopraano, Virpi Räisänen, mezzosopraano, Niall Chorell, tenori ja Jaakko Kortekangas, baritoni.

Händelin Messias-oratorion esitysaikataulu:

1.10. kello 18 Raahen Pyhän Kolminaisuuden kirkko
2.10. kello 19 Haapajärven Kristuksen kirkastumisen kirkko
4.10. kello 19 Rovaniemen kirkko
5.10. kello 18 Luulajan tuomiokirkko
7.10. kello 18 Kuusamon Pyhän Ristin kirkko
8.10. kello 18 Oulun tuomiokirkko

Konsertteihin on vapaa pääsy, mutta ohjelmalehden ostaneilla on etuoikeus istumapaikoille. Käsiohjelman hinta on 20 euroa.
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä