J.S.Bachin Kantaatit -Elämän koko kirjo 1/2

Iso sali

Musiikkiesitelmä, professori Heikki Peltola

JS BACHIN KANTAATIT - ELÄMÄN KOKO KIRJO

Johann Sebastian Bach tunnetaan ennen kaikkea upeista urkusävellyksistään ja suurteoksistaan (Matteus- ja Johannes passiot, h-mollimessu). Paljon vähemmän tunnetaan hänen kantaattejaan.

Kantaatilla tarkoitetaan 20-30 -minuuttista teosta, jossa solistit, pieni orkesteri ja usein kuoro esittelevät ajankohtaisia tekstejä. Kantaatteja on sekä maallisia että kirkollisia, mutta ymmärrettävästi useimmat Bachin kantaateista pohjaavat Raamattuun.

Näitä kantaatteja oli alun perin nelisen sataa (!), ja niistä jäljellä on n. 200. Valtaisa tuotanto selittyy sillä, että tuon ajan kirkkomuusikon tehtäviin kuului myös säveltäminen. Koska pyhäpäiviä oli 1600-1700 -lukujen saksalaisessa kirkkovuodessa kuutisenkymmentä ja koska tämä työteliäs kanttori halusi esittää lähes aina uuden teoksen, yksin Leipzigin vuosina (1722-50) kantaatteja syntyi kolmisen sataa!

Monet Bach-tutkijat ovat sitä mieltä, että säveltäjä oli omimmillaan nimenomaan kantaateissaan; tarjosivathan ne tilaisuuden esittää ajankohtaisia teemoja kohtuullisen pienellä joukolla ja kohtuullisin kustannuksin. Kun musiikillisessa kekseliäisyydessä ei ollut rajoja, täyttyi vähitellen aarrearkku, jota meidän päivinämme kopaistaan aivan liian harvoin.

Osana Martti Lutherin ja reformaation 500-vuotisjuhlia Kuusamon seurakunta järjestää kaksiosaisen esitelmätilaisuuden kahtena peräkkäisenä sunnuntaina 19. ja 26.11. klo 15.00. Seurakuntatalon suuressa salissa professori Heikki Peltola kertoo ääni- ja tekstinäyttein JS Bachin kantaateista - näistä paljolti unohdetuista teoksista. Molemmat tilaisuudet kestävät tunnin, väliaikaa ei ole ja niihin on vapaa pääsy.

Tervetuloa suurenmoisen musiikin pariin!
  • Musiikki Musiikki

Linkki avautuu uudessa välilehdessä