Kirikeskus 2 ryhmän korvaavat tehtävät 30.3. poissaolosta

Rippikouluryhmämme kokoontui ensimmäisen kerran 30.3. nuorisotilalla. Alla korvaavat tehtävät poissaolosi vuoksi. Lue kysymykset, vastaa erilliselle paperille ja tuo paperi tullessasi nimellä varustettuna seuraavaan ennakkotapaamiseen 27.4. Tehtävien tekemisessä hyödynnämme muutamia YouTubesta löytyviä videoita sekä perinteisiä opetusteoksia eli virsikirjaa ja Raamattua. Jollei sinulla satu olemaan kotona virsikirjaa tai Raamattua, voit hyödyntää verkkoversioita. Huomioithan, että kaikki tehtävät tulee tehdä. Varaathan riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen.

1. Kirjoita 10 sanaa, mitä sinulle tulee mieleen sanasta ehtoollinen.

2. Lue Raamatusta vanhin kuvaus ehtoollisen viettämisestä 1. Kor. 11: 23–25. Etsi Markuksen evankeliumista kuvaus ensimmäisestä ehtoollisesta. Mistä kohdasta se löytyy?

3. Katso video ”Näin toimit ehtoollisella” https://www.youtube.com/watch?v=YU4NBmzV1qk. Ota selville: Miten Kuusamossa toimitaan ehtoollisella pikareiden suhteen?

4. Tutustu virteen 743 (virsikirja.fi). Nosta esille jokaisesta säkeistöstä jokin asia, mitä se kertoo ehtoollisesta. Kerro omin sanoin ja täysillä lauseilla.

5. Lue infoteksti ehtoollisesta ja vastaa kysymyksiin.

Sakramentti on pyhä toimitus. Sakramentit toimitetaan, koska Jeesus itse on käskenyt niin Raamatussa. Sakramenttiin liittyy jokin aine. Sakramentteja ovat luterilaisessa kirkossa kaste ja ehtoollinen. Kasteessa aine on vesi ja ehtoollisessa leipä ja viini.

Ensimmäisen kerran ehtoollista vietettiin kiirastorstaina. Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että leipä on hänen ruumiinsa ja viini hänen verensä. Jokainen ihminen on tervetullut ehtoollispöytään, myös Jeesuksen kavaltaja Juudas.

Ehtoollisella muistellaan, miten Jeesus kuoli ristillä ihmisten syntien takia. Hän uhrasi oman ruumiinsa ja verensä. Leipä on Jeesuksen ruumis ja viini hänen verensä, mutta salatulla tavalla. Ehtoollinen herättää ihmisissä kiitollisuutta Jeesusta kohtaan.

Ehtoollispöydässä me olemme yhteydessä Jeesukseen. Olemme yhteydessä toisiin ehtoollisvieraisiin. Olemme yhteydessä kaikkiin maailmaan kristittyihin, jotka kokoontuvat ehtoolliselle. Olemme yhteydessä myös niihin kristittyihin, jotka ovat jo taivaassa. Alttarikaide on puoliympyrän muotoinen, ympyrän toinen puoli on taivaassa.

Ehtoollisjumalanpalvelusta kutsutaan messuksi. Ennen ehtoolliselle menemistä messussa tunnustetaan synnit ja saadaan ne anteeksi. Ehtoollisleipää kutsutaan öylätiksi ja viini tarjoillaan pikareista. Ehtoollista voidaan jakaa myös niin, että leipä kastetaan viiniin.

Ehtoollisen voi asettaa ainoastaan pappi. Jakamassa voi olla myös muita seurakuntalaisia ja seurakunnan työntekijöitä. Ehtoollista jakaessa sanotaan: ”Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis sinun puolestasi annettu.” ”Herramme Jeesuksen Kristuksen veri sinun puolestasi vuodatettu.”

Ehtoollinen vahvistaa kristityn uskoa. Ehtoollinen välittää syntiselle syntien anteeksiannon. Ehtoolliselle saa tulla aina, kun tuntuu siltä. Ehtoollinen ei ole täydellisiä ihmisiä vaan syntisiä ihmisiä varten. Ehtoollinen kertoo meille, että ihmisten ja Jumalan välillä on sovinto ja rauha.

Mitä sakramentteja eli pyhiä toimituksia on luterilaisessa kirkossa?

Mitä Jeesus sanoi leivästä ja viinistä?

Ketä kohtaan ehtoollisella kävijät ovat kiitollisia ja miksi?

Miksi ehtoollista kutsutaan yhteyden ateriaksi?

Millä toisilla sanoilla voidaan puhua messusta ja öylätistä?

Ketä ilman ei voida viettää ehtoollista?

Kuka saa tulla ehtoolliselle?

6. Katso video. Ketkä löytävät laulun mukaan syntisten pöytään? Mikä on syntisten pöytä?

7. Katso video https://www.youtube.com/watch?v=875xyVkFNy8. Mitä mieltä Jakke on ehtoollisesta?