Perhemessu

Pyhän Ristin kirkko

Enkelien päivänä eri ikäpolvet kokoontuvat yhteiseen messuun ja viettämään vanhusten kirkkopyhää!

Marika Villikka, Laura Tornberg, Veteraanimieslaulajat, Kuusamon Senioritanssijat ja kymppisynttäreihin osallistuneet varhaisnuoret. Kirkkokahvit.

****

Mikkelinpäivä on kirkkovuodessa perinteisesti lasten ja enkelien sunnuntai. Sunnuntaina 1.10. Pyhän Ristin kirkossa vietetään perhemessua, johon kaiken ikäiset ovat tervetulleita. Messussa esiintyvät Veteraanimieslaulajat. Mikkelinpäivästä alkaa valtakunnallinen Vanhusten viikko. Messu on samalla vanhusten kirkkopyhä, joka on yleensä houkutellut paikalle väkeä eri vanhusten yksiköistä sekä kotona asuvia vanhuksia, jotka tulevat kirkkoon läheistensä kanssa.

Tänä vuonna messua ovat toteuttamassa kaksi poikkeuksellista ryhmää. Seurakunta järjestää joka vuosi kymmenen vuotta täyttäville jäsenilleen Kymppisynttärit. Kymppisynttärit alkavat jo lauantaina 30.9. Illalla järjestetään kirkkoseikkailu taskulamppujen valossa ja juhla jatkuu kirkkoyönä. Synttärisankarit saavat yöpyä kotikirkossaan! Synttärit huipentuvat aamun messuun, joka alkaa klo täyskymppi. Messun aluksi Veteraanimieslaulajat laulavat onnittelulaulun synttärisankareille.

Kuusamon Senioritanssijat puolestaan ovat opetelleet tanssin Mikkelinpäivän kiitosvirteen eli virteen 747. Virsi kertoo Jumalan enkeleille antamasta tehtävästä ihmisten auttajina ja johdattajina ja Jumalan sanansaattajina. Virsi sopii siis hyvin päivän saarnan yhteyteen. Virren laulavat Veteraanimieslaulajat yhdessä synttärisankareista muodostetun kuoron kanssa. Senioritanssijat ja kymppivuotiaiden tanssiryhmä liittyvät virteen tanssin keinoin. Tanssi on Raamatussakin mainittu uskonnonharjoittamisen tapa, jolla ihminen voi kokonaisvaltaisesti ylistää Jumalaa ja kuvastaa uskon eri osa-alueita.

Tällaista messua ei Pyhän Ristin kirkossa ole vietetty koskaan aikaisemmin. Vanhusten viikon teema on tänä vuonna "Ikäpolvet yhdessä". Siksi mikkelinä päätettiin järjestää messu, jossa kaiken ikäiset seurakuntalaiset saavat käyttää Luojalta saamiaan lahjoja ja tuoda ilon hetkiä synkkenevään syksyyn.
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä