Levollista yhdessäoloa perheille

perheiden iltapäivä logo_S.jpg

Marika-papin pohdintoja viikko ennen ensimmäistä perheiden iltapäivää:

Tällä hetkellä on ainakin kaksi yhteistä suurta huolenaihetta. Ilmastonmuutos ja syntyvyyden laskeminen Kuusamossa ja Suomessa ylipäätään. Ilmastonmuutokseen me voimme vaikuttaa jokainen osaltamme sen kautta, mitä valintoja teemme ostotilanteissa, äänestyskopissa ja monessa muussa arjen tilanteessa. On tärkeää siirtää jälkikasvulle ajatus toivosta: me voimme vaikuttaa asioihin, me voimme luoda hyvää tulevaisuutta itsellemme ja muille maailman ihmisille. On tärkeää siirtää jälkikasvulle myös ajatus vastuusta: meidän teoilla on seurauksia, hyvässä ja pahassa.

Mutta mistä sitä jälkikasvua tulee tai on tulematta? On olemassa monenlaisia perheitä ja monenlaisia sekä valintoja että olosuhteita. Moni on tyytyväinen omaan tilanteeseensa, moni muuttaisi perhetilannettaan, jos se olisi mahdollista. On varmasti monia perheitä, joihin toivotettaisiin tervetulleeksi lisää lapsia, jos elämä lapsiperheenä ei tuntuisi jo valmiiksi niin uuvuttavalta. Vanhempiin kohdistuu monenlaisia vaatimuksia eri suunnilta.

Jokainen haluaa olla omille lapsilleen paras mahdollinen vanhempi. Lapsen hyvinvointi koostuu terveellisestä ruokavaliosta, päivärytmistä, mielekkäästä tekemisestä, liikkeestä ja levosta, sosiaalisista suhteista ja monesta muusta asiasta. Vanhempi kantaa vastuuta paljosta. Tieto on lisännyt tuskaa ja vaivannäköä. Harrastusmahdollisuudet ovat harvalla omassa naapurustossa, matkat eivät ole sellaisia, joita pienet voisivat taittaa yksin, kellonajat ovat haasteellisia. Moneen harrastamiseen liittyy sinänsä positiivinen kehotus talkoiluun ja muuhun vapaaehtoistyöhön. Mutta milloin ehditään olla yhdessä rauhassa kotona? Se on melko muodollista yhdessäoloa, jos aikuisella toisessa kädessä on samalla imuri tai älypuhelimessa on auki mobiilipankki.

Ei kouluun tai päiväkotiin tai treeneihin voi mennä missä tahansa kamppeissa. Eri syistä pitää olla oikean kokoiset, ehjät, huolletut, hyväksyttävän näköiset, tuoksuttomat. Kauaksi ovat jääneet ne ajat, kun iloittiin siitä, että oli sentään jotkut sukset tai jonkinkokoinen polkupyörä. Käsitykset henkisestä ja fyysisestä turvallisuudesta ovat muuttuneet, aineelliseen kohdistuvat vaatimukset ovat kasvaneet. Jokainen haluaa olla paras mahdollinen kasvattaja ja antaa omalle lapselleen ne mahdollisuudet, jotka muillakin nykyajan lapsilla on.

Vanhemmuus on haastavaa metatyötä, usein fyysisesti vaativaa ja siinä on paljon toistoja. Vanhemmuus on myös lämmöntunnetta sylissä, iloa ja merkityksen tunnetta. Taloudellinen tuki lapsiperheenä elämiselle ja työelämän joustavuus voivat helpottaa monen perheen elämää. Se että isät pystyvät pitämään isyysvapaat, perhevapaat ovat mahdollisia niitä haluaville, sairasta lasta voi jäädä hoitamaan kotiin ja prosenttien ei tarvitsisi olla sata tai sen yli vaan voitaisiin löytää kuhunkin elämäntilanteeseen paras ratkaisu. Ja silti selviäisi ruuhkavuosien taloudellisista haasteista.

Yhteiskunnassa soisi olevan vielä enemmän kollektiivista armollisuutta. Vanhemmuus on tärkeä kutsumus ihmisen elämässä ja sen toteuttaminen on kaikkien yhteisen tulevaisuuden rakentamista. Huoli tulevaisuudesta on yhteinen, myös vastuu tulevaisuudesta on yhteinen. Miten sinä tai yhteisösi voisitte tukea vanhempien jaksamista?

Kuusamon seurakunta tarjoaa kaksi kertaa viikossa ilmaisen parkkikerhon sen ikäisille lapsille, joita ei voi jättää vielä yksin kotiin. Vanhempi voi parkin aikana käydä vaikka kaupassa tai lenkillä tai vanhemmat voivat mennä yhdessä syömään. Ei tarvitse perustella tarvetta omalle ajalle. Perjantaisin kokoontuu kaikille avoin kerho Nilon kerhopisteessä. Vertaistukea on siellä tarjolla samojen asioiden kanssa painiskeleville, samoin lastenohjaajien kuuntelevat korvat. Kevään askartelut hoituvat ohjatusti ystävänpäivän, pääsiäisen ja äitienpäivän askarteluilloissa, paikkana keskustan kerhopiste.

Kuusamon seurakunta järjestää keväällä myös uutena toimintamuotona kolme perheiden iltapäivää. Perheiden iltapäivä on helppo tapa irtautua kodin vaatimuksista ja ärsykkeistä ja keskittyä yhdessäoloon. Ensin kokoonnutaan pyhäkouluhetkeen, sitten syödään lämmintä ruokaa ja kierretään eri toimintapisteissä oman mielenkiinnon mukaan. Ilmaiseksi. Ensimmäinen kaikille avoin perheiden iltapäivä on seurakuntatalolla sunnuntaina 20. tammikuuta klo 15–17.

Moni toimija ja yksityishenkilö tekee aktiivisesti tärkeää työtä tuttujen ja tuntemattomien perheiden hyväksi. Kiitos, itsekään en yksin pärjäisi.

Toivottavasti nähdään vaikka perheiden iltapäivän ruokajonossa, vilkaistaan toisiamme syrjäsilmällä tietävästi: ”Jes, homma on nyt taas hetken hallinnassa.”

2019-01-11 15:44:00.0