Muusikko Jukka Salminen juhlistaa lapsen oikeuksien viikkoa Kuusamossa

Kuvaamo Sirpa Ryyppö _ Jukka Salminen_S.jpg

Hämeenlinnalainen lauluntekijä, muusikko ja opettaja Jukka Salminen pitää lapsille, alakoululaisille ja perheille konsertteja kahden päivän ajan Kuusamon kouluilla ja Pyhän Ristin kirkossa. Kuusamon seurakunta kutsui Salmisen konsertoimaan lapsen oikeuksien viikon kunniaksi.

Jukka Salminen on kiertänyt Suomea kitaransa kanssa jo yli kolmekymmentä vuotta. Jukan lauluhaalarit ja raikkaat, nykylasta puhuttelevat laulut ovat tulleet tutuiksi kouluissa, päiväkerhoissa ja monenlaisissa musiikkitapahtumissa. Jukan lauluissa elämänmakuiset tarinat, ystävyys, luonto, kansainvälisyys, juhlahetket ja hengellinen sanoma muodostavat yhdessä rikkaan kudelman ja tarjoavat monipuolista ohjelmistoa lapsille ja heidän kanssaan musisoiville aikuisille. Lauluja on syntynyt jo noin 900, joista noin 650 lastenlaulua.

Seurakunnan 35-vuotias kappalainen Marika Villikka muistaa Jukka Salmisen jo omasta lapsuudestaan ja nuoruudestaan. – Lauloimme päiväkerhossa, seurakunnan lapsikuorossa ja rippikoulussa monia hänen tekemiään lauluja kuten ”Tuulien teitä”. Tämä ei ole muuttunut vuosikymmenten aikana. Samoja lauluja ja monia uusia Jukan tekemiä lauluja laulamme lasten ja nuorten kanssa nykyään.

Vuonna 2002 Jukka voitti Salon lastenlaulukilpailun sävelmällään Kirje kuulle (san.Pirkko Arola). Tämä voitto vei hänen TV 2:n Pikku Kakkosen Soittorasia-ohjelmaan.

Vuonna 2009 Kirkkohallitus palkitsi hänen elämäntyöpalkinnolla lauluntekijänä.

Vuonna 2015 Salo - Lastenlaulukaupunki ry myönsi Jukalle Hyvätuuli-palkinnon. Palkinto annetaan ansioituneelle musiikintekijälle ja suomalaisen lastenmusiikin hyväksi merkittävällä tavalla vaikuttaneelle.

Tiistaina 19.11. Salminen esiintyy osalla Kuusamon alakouluista. Keskiviikkona 20.11. on neljä konserttia Pyhän Ristin kirkossa: klo 9 ja 10 on erityisesti alle kouluikäisille suunnattu konsertti, klo 12 erityisesti alakouluikäisille suunnattu konsertti ja klo 18 koko perheen konsertti. Pyhän Ristin kirkossa pidettävät konsertit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Kuva: Kuvaamo Sirpa Ryyppö

Thu Nov 07 12:53:00 EET 2019