Loppiaisjuhla Kalevalassa

kahvipöytä.jpg

Reilu viikko sitten vietettiin Kalevalan evankelisluterilaisella kirkolla loppiaisjuhlaa. Normaalit seurat alkoivat, vaikka ulkona oli 29 astetta pakkasta, luterilaisella Pyhän Marian kirkolla klo 10. Seuroja johti Kalevalan seurakunnan diakoni Ivan Malikin. Loppiaisen jälkeisen sunnuntain evankeliumiteksteistä puheet pitivät Juha Kaartinen ja Mirjami Virtanen. Kaikki puheet tulkkasi Ivan Malikin venäjäksi. Olihan kirkkoon saatu nuorempaakin väkeä, joille suomen kieli ei vielä ainakaan ollut hallussa.

Puheiden jälkeen yllättivät kuusamolaiset esittämällä itämaiden tietäjien vierailun Jeesuslapsen luona. Mira Kauttio oli Maria, Jouko Rainaho esitti Joosefia. Jeesuslasta esitti nukke seimessä. Tietäjinä ja kongreettisten lahjojen tuojina olivat Pirkko Jaurakkajärvi, Paula Rainaho sekä Mirjami Virtanen. Herodeksena kuningaskruunu päässä oli Seppo Määttä. Kaikki esiintyjät olivat puettu esityksen vaatimiin vaatteisiin. Juha Kaartinen luki aiheen evankeliumitekstit ja Ivan Malikin käänsi ne oivallisesti venäjäksi. Kaikille läsnäolijoille jaettiin myös suitsuketta. Kalevalassa ei kaupoissa saa hautakynttilöitä. Kirkkovieraat olivat tosi tyytyväisiä.

Ennen kotiin lähtöä istuivat kaikki kaksikymmentä kirkkovierasta kahvi- tai teepöytään. Leppoisan turinatuokion aikana kolme paikallisesta kaupasta ostettua kakkua hupeni niin aikuisten kuin pyhäkouluun tulleiden lastenkin suihin.

Juha Kaartinen

Mon Jan 25 09:36:00 EET 2016