Seurakunnan kokoontumisrajoitusten muutoksia 1.6.2020 alkaen

Valtioneuvoston linjausten perusteella myös seurakuntien kokoontumisrajoituksissa tapahtuu muutoksia 1.6.2020 alkaen. Piispat ovat antaneet omat suosituksensa seurakunnille. Seurakuntien julkisten tilaisuuksien, jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten, osallistujamääriä on tarkennettu 1.6.2020 alkaen. Jumalanpalveluksiin ja kirkollisiin toimituksiin voi osallistua yli 50 henkilöä, jos turvajärjestelyt ja riittävä turvaväli toteutuu. Maksimiväkimäärä määräytyy kunkin seurakunnan tilojen mukaan.

Kuusamon seurakunnan tilojen maksimiosallistujamäärät jumalanpalveluksissa, kirkollisissa toimituksissa ja yksityistilaisuuksissa:

- Pyhän Ristin kirkko 92 henkilöä (kirkkosalissa)

- Käylän kirkko 32 henkilöä (kirkkosalissa)

- Seurakuntatalon iso sali 50 hlöä

Jumalanpalveluselämä

Messu ja sanajumalanpalvelus järjestetään vuoroviikoin. Ensimmäinen messu on Pyhän Ristin kirkossa 7.6.2020 klo 10. Käylässä messu juhannuspäivänä 20.6.2020 klo 12.  Pyhän Ristin kirkossa toimitettavaa jumalanpalvelusta voi kuunnella verkkokirkon kautta ja osa jumalanpalveluksista myös striimataan. Kaikissa seurakunnan tiloissa kokoonnuttaessa huomioidaan turvaväli, huolehditaan hyvästä käsihygieniasta ja jäädään sairaana kotiin. Suotavaa on ottaa mukaan oma virsikirja tai käyttää digitaalista virsikirjaa oman puhelimen kautta. Ehtoollinen otetaan vastaan seisten alttarin edessä. Käytännön ohjeistuksesta paikan päällä vastaavat pappi, diakonaatissa toimiva avustaja ja suntio.

Kirkolliset toimitukset

Kuusamon seurakunnassa siunaustilaisuudet suositellaan järjestettäväksi suoraan haudalla, mutta myös kirkko on käytettävissä siunauksia varten. Kastetilaisuudet toivotaan järjestettäväksi seurakunnan tiloissa. Muistotilaisuus, kasteen jälkeinen juhla sekä hääjuhla ovat yksityistilaisuuksia, ja niistä vastaavat tilaisuuden järjestäjät. Niihin voi kokoontua maksimissaan 50 henkilöä. Seurakunnan tiloista vastaa seurakunta ja niissä huomioidaan tiloihin nähden sopivat turvavälit.

Kirkkoherranvirasto ja taloustoimisto

Seurakunnan virastot palvelevat ma-ke, pe klo 9-12, torstaisin suljettu. Ajan voi myös sopia puhelimitse p. 050 310 5811 tai 050 310 5812.

Kotikäyntejä vältetään, mutta yksityiseen ehtoollisen viettoon on oikeus pyytää seurakunnan pappia tai diakoniatyöntekijää. Seurakunnan työntekijät ovat käytettävissä sielunhoidollisiin keskusteluihin ja rippiin. Jumalanpalveluksiin, seurakunnan tilaisuuksiin ja kirkollisiin toimituksiin osallistutaan vain terveenä, tämä koskee kaikkia tilaisuuteen osallistuvia. Erityisesti ylähengitystieoireista kärsivien on syytä jäädä kotiin. Riskiryhmiin kuuluvat käyttävät omaa harkintaa. Varotoimenpiteitä noudattamalla pyrimme saamaan epidemian leviämisen kuriin ja turvaamme toisiamme. Tämä ohjeistus on voimassa toistaiseksi ja tämän hetkisen tiedon mukaan 31.7.2020 saakka.

Kohtaamisia kirkossa jo suuresti odottaen. Kirkkoherra Taina p.050 310 5814

2020-06-03 08:06:00.0