Konfirmaatiot elokuussa 2020

logo_rippikoulutyö.jpg

Koronatilanteen vuoksi Kuusamon seurakunnassa on jouduttu siirtämään rippikoululeirejä ja konfirmaatioita elokuulle ja lokakuulle 2020. Päivärippikoulu toteutettiin kesäkuussa poikkeusjärjestelyin. Tavoitteena on ollut mahdollistaa jokaiselle rippikoululaiselle turvallinen, laadukas ja ikimuistoinen rippikoulukokemus.

Samat tavoitteet koskevat myös konfirmaatioita. Konfirmaatiot on perinteisesti järjestetty seurakunnan pääjumalanpalveluksen yhteydessä. Elokuussa järjestettävät Pikku-Syöte 1 -, Pikku Syöte 2 - ja päivärippikouluryhmien konfirmaatiot järjestetään AVI:n ja kirkon antamia ohjeita noudattaen ja hygieniasta huolehtien. Kirkossa noudatetaan turvavälejä.

Turvallisen konfirmaation järjestäminen merkitsee osallistujamäärän rajoittamista kuten suosituksissa tuodaan esille. Konfirmaatiot järjestetään Pyhän Ristin kirkossa yksityistilaisuuksina ja osallistujamäärä on rajoitettu niin, että jokainen konfirmoitava saa kutsua konfirmaatioon viisi vierasta. Seurakunta ei striimaa konfirmaatioita, mutta niitä voi kuunnella samaan aikaa verkkokirkon (www.kuusamonseurakunta.fi) kautta. Konfirmaatiot on porrastettu seuraavasti:

Sunnuntai 9.8. klo 10 Pikku-Syöte 1

Sunnuntai 9.8. klo 12.30 Pikku-Syöte 2

Sunnuntai 16.8. klo 10 Päivärippikoulu 1

Sunnuntai 16.8. klo 12.30 Päivärippikoulu 2

Tiedot muutoksista on ilmoitettu rippikoululaisille henkilökohtaisilla kirjeillä, jotka on jätetty postin kannettaviksi perjantaina 3.7.

Koska konfirmaatiot ovat tällä kertaa suljettuja tilaisuuksia, järjestetään sunnuntaina 9.8. ja 16.8. klo 10 kaikille avoin sanajumalanpalvelus seurakuntatalon isossa salissa. Lisäksi sunnuntaina 16.8. järjestetään messu Käylän rajaseutukirkossa.

Päätöksentekoa näiden muutosten taustalla on ohjannut ennen kaikkea halu toimia vastuullisesti ja turvallisesti sekä mahdollisuuksien mukaan seurakunnan perinteitä kunnioittaen. Poikkeusratkaisuja tehtäessä on pyritty ottamaan huomioon perheiden tarve tehdä hyvissä ajoin suunnitelmia konfirmaatiopäivän varalle ja tasapuolisuus rippikoululaisten kesken. Päätöksiin vaikuttavat lisäksi työntekijä- ja tilaresurssit. Pidämme tärkeänä, että kaikki seurakuntalaiset saavat osallistua pyhäpäivänä jumalanpalvelukseen tavalla tai toisella. Päätökset on tehty tämän hetkisen ohjeistuksen ja tiedon pohjalta. Mahdollisista muutoksista tiedotetaan asianosaisia mahdollisimman nopeasti.

Kappalainen, kasvatusjohtaja Marika Villikka

Mon Jul 06 08:00:00 EEST 2020