Kuusamon seurakunta palkittiin Vierumäellä

Kuusamon seurakunta palkittiin.jpg

Kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja Seppo Linjakumpu, kirkkovaltuuston puheenjohtaja Anitta Vääräniemi, kirkkoherra Taina Manninen ja talousjohtaja Marko Pudas olivat vastaanottamassa Vierumäellä tunnustuspalkinnon perjantaina 8.9.2023.

Kuusamon seurakunta palkittiin Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry:n kokouksessa ”Vuoden seurakunta ja hautausmaa 2023” tunnustuspalkinnolla. Palkinto on tunnustus, joka jaetaan vuosittain jollekin seurakunnalle tai hautausmaalle.

Perusteluissa todettiin seuraavasti:
”Kuusamon seurakunnassa on hyvä yhteishenki, ihmiset tekevät sydämellä töitä ja parhaansa seurakuntalaisten hyväksi. Tämä näkyy myös hautaustoimessa.
Seurakuntaa johtaa kirkkoherra Taina Manninen, lempeällä ja jämäkällä otteella. Taina Manninen toimii tällä hetkellä myös Rovaniemi-Koillismaan rovastikunnan lääninrovastina. Yhteistyö hautaustoimistojen kanssa on sujuvaa ja mutkatonta. Yhteisiä toimintamalleja ja pelisääntöjä kehitetään jatkuvasti. Keväällä 2023 pidettiin seurakunnan ja Kuusamon hautaustoimistojen yhteispalaveri, jossa käsiteltiin laajasti yhteistyötä ja ylipäätään mahdollisia kehitettäviä asioita hautajaisjärjestelyihin ja omaisten kohtaamiseen liittyen.

Vastuunjako seurakunnassa on selvä, meidän hautaustoimiston ihmisten on helppo olla yhteydessä seurakunnan työntekijöihin, kun tiedämme kuka vastaa mistäkin. Jokainen myös kantaa hienosti oman vastuunsa, asiat eivät jää roikkumaan. Kysymme asioita toisiltamme ja autamme puolin ja toisin.
Erityinen tapa Kuusamon seurakunnassa on mahdollisuus saattohartauteen. Saattohartaudessa omaiset saavat hiljentyä pienen läheisten joukon kesken vainajan vierelle. Tämä tapahtuu erikseen vainajan arkkuun laittamisen jälkeen ja ennen varsinaista siunaustilaisuutta. Seurakunnasta on paikalla pappi tai diakoni. Hetki voidaan pitää jo terveyskeskuksella vainajan arkkuun laittamisen jälkeen tai erikseen sovittavana ajankohtana seurakunnan ruumishuoneella. Toinen mahdollisuus on esimerkiksi omaisten kokoontuessa kuuntelemaan sanomakelloja. Noin kuuden minuutin mittainen kellojensoitto ilmoittaa kuolemasta seurakunnalle.

Kuusamon seurakunta täyttää tänä vuonna 350 vuotta. Kyseessä on perinteitä kunnioittava seurakunta, joka uudistuu jatkuvasti. On ilo toimia yhteistyössä seurakunnan kanssa.”

Palkinto myönnettiin Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry:n kokouksessa Vierumäellä perjantaina 8.9.2023. Palkintoa olivat vastaanottamassa kirkkoherra Taina Manninen, talousjohtaja Marko Pudas, kirkkovaltuuston puheenjohtaja Anitta Vääräniemi sekä kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja Seppo Linjakumpu.

2023-09-09 14:17:03.0