Käylän rajaseutukirkko

Kirkon historiaa ja kuvia

Pohjois-Kuusamon rajaseutukirkko sijaitsi alunperin Paanajärvellä, Käylästä noin 40 km itään. Paanajärvi kirkkoineen jäi sotien jalkoihin ja lopulta rauhan tultua Neuvostoliiton puolelle 1945. Paanajärven kirkko oli vaatimaton hirsirakennus.

Sotien jälkeen Pohjois-Kuusamo tarvitsi paikan uudelle rajaseutukirkolle. Kirkko päätettiin lopulta rakentaa Käylän kylään. Uuden rajaseutukirkon on suunnitellut arkkitehti Olli Vahtera. Se vihittiin käyttöön 14. joulukuuta 1958.

Kaksi uumajalaisten lahjoittamaa kelloa kutsuu rajaseudun kansaa ja matkalaisia jumalanpalvelukseen keskimäärin joka toinen sunnuntai.

Kirkkosali on mitoitettu noin 200 hengelle, mutta konfirmaatiopyhinä ja jouluna väkeä saattaa olla yli kaksinkertainen määrä. Kirkossa on keskusalttari, joten messun ehtoollisosa toimitetaan alttarin takaa.

Kirkon ensimmäiset urut olivat kuusiäänikertaiset mekaaniset urut, jotka on myöhemmin siirretty Pyhän Ristin kirkkoon.

Nykyiset, vuonna 1991 käyttöönotetut urut suunnitteli ja rakensi Veikko Virtasen urkurakentamo. Urut ovat kirkon kokoon nähden juhlavan suuret, 16-äänikertaiset.

Kirkon alakerrassa ruokasali ja viereisessä rakennuksessa leirikeskus.

Kirkon vieressä sijaitsee itärajan taakse jääneelle Paanajärven hautausmaalle haudattujen vainajien muistomerkki.