Hautajaiset

Läheisen ihmisen kuollessa suru varjostaa elämän. Tyhjyyden tunne ja kysely kaiken tapahtuneen tarkoituksesta täyttää mielen. Surun keskellä kohtaamme asioita joita on vaikea hyväksyä ja ymmärtää. Keskustelu toisen ihmisen kanssa yhdessä kysellen ja taakkaa jakaen voi tuoda lohdutusta.

Erilaisten tunteiden ja kysymysten keskellä on myös ryhdyttävä hoitamaan monia käytännön asioita. Vaikka voimia tähän ei aina tuntuisikaan riittävän, voivat hautajaisjärjestelyt omalla tavallaan auttaa surevaa kulkemaan vaikean ajan yli.

Hautajaisjärjestelyt käynnistyvät ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon ja hautaustoimistoon. Kirkkoherranviraston työntekijän kanssa voi sopia hautajaisten yksityiskohdista: mahdollisesta saattohartaudesta, sanomakelloista, hautauspäivästä, hautapaikasta, siunauksen toimittavasta papista, kanttorista ja muistotilaisuuden pitopaikasta, mikäli se järjestetään seurakunnan tiloissa. Hautaustoimiston henkilökunnan kanssa sovitaan arkusta tai uurnasta sekä vainajan kuljetuksesta.

Jos vainaja tuhkataan, niin pääsääntöisesti tuhka haudataan hautausmaalle arkkuhautaan tai uurnahautaan. Tuhka voidaan haudata tai sirotella maanomistajan luvalla esim. mökille ja kaava-alueen ulkopuolella asuintontillekin. Jos alue ei ole yksityisen omistuksessa, lupa-asiassa tulee kääntyä ensin metsähallituksen puoleen. Ks. Metsähallituksen verkkosivuilta: "Suostumus vainajan tuhkan sirotteluun".

Kuusamon seurakunnassa omaisten on mahdollista halutessaan viettää saattohartaus, jossa hiljennytään vainajan vierelle. Luonteva hetki saattohartaudelle on vainajan arkkuun laittamisen jälkeen joko terveyskeskuksessa tai seurakunnan ruumishuoneella. Toinen mahdollisuus on esimerkiksi omaisten kokoontuessa kuuntelemaan sanomakelloja. Noin kuuden minuutin mittainen kellojensoitto ilmoittaa kuolemasta seurakunnalle. Kellojen soitosta voi päätellä edesmenneen seurakuntalaisen sukupuolen ja iän.

Et ole menetyksesi kanssa yksin. Seurakunnasta saat tukea myös hautajaisten jälkeen. Yhteyttä voit ottaa suoraan pappiin, lehtoriin tai diakoniatyöntekijään. Säännöllisin väliajoin alkaa uusi sururyhmä. Pyhäinpäivän iltakirkossa luetaan vuoden aikana kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja heitä muistetaan kynttilänsytytyksellä.

Yhteystiedot kirkkoherranvirastoon:

Kirkkotie 1 B
93600 KUUSAMO

Avoinna

klo 9-15 ma-ke ja pe

Asiointi muina aikoina ajanvarauksella.

kuusamon.seurakunta@evl.fi

Arkku Kuusamon Pyhän Ristin kirkon alttarin edessä. Arkun molemmilla puolilla ja päällä yksi kukkalaite.
Kuva: Keijo Lehtimäki

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö