Hautojen hoito

Kuusamon seurakunta tarjoaa haudanhoitosopimuksia 5- ja 10-vuodeksi ja haudan voi myös antaa vuosihoitoon, jolloin hoidosta ei tehdä erillistä sopimusta.

Vuoden sopimus on jatkuva, jolloin se laskutetaan automaattisesti aina maaliskuussa ja astuu voimaan, kun se on maksettu. Jos maksun jättää maksamatta hoitoa ei aloiteta. Pidemmät 5- ja 10- vuoden sopimukset tehdään kirjallisina ja ne maksetaan kerralla. Pidemmistä hoitosopimuksista lähetetään hoitokauden päätyttyä automaattisesti tarjouskirje seuraavana keväänä.

Haudanhoitohinta sisältää hautamuistomerkin kunnossapidon (= puhtaanapito ja tarvittaessa oikaisu), kukkien istuttamisen ja hoidon, rikkaruohojen ja roskien poistamisen, tarvittavat kasvinsuojelutoimenpiteet sekä muun hauta-alueen kunnossapidon. Kukkina käytetään Pauliina-begoniaa 5v. ja 10v. sopimukset (3 kukkaa/hoitosopimus). Verenpisaraa, mukulabegoniaa tai Pauliina-begoniaa 1v. sopimukset (3 kukkaa/hoitosopimus). Hoitoon otettavan haudan peruskunnostuksen tekee seurakunta. Erillinen kasteluhoito tai omaisten laittamien kukkien täyshoito eivät kuulu hoitovalikoimaan.

Hoito ja kukkien istutus alkaa sään salliessa, yleensä kesäkuun alussa ja hoitokausi päättyy syyskuussa. Hoitotilaukset on tehtävä maaliskuun loppuun mennessä ja sopimus tulee voimaan, kun se on maksettu.

Hoitosopimuksen perusteet

Haudan hoitoon käytetään hoitomaksu ja sen tuotto. Jos rahanarvo laskee ja/tai hoitokustannukset nousevat laskettua enemmän, on seurakunnalla oikeus vastaavasti muuttaa hoitotapaa ja hoidon laatua. Pitkäaikaisten hoitosopimusten hintojen määrittelyssä on huomioitu arvioidut korkotuotot ja inflaatio.

Jos pitkäaikaista hoitosopimusta halutaan jatkaa ennen kuin edellinen sopimuskausi on kulunut loppuun, peritään tällöin uuden sopimuksen hoitoaikaa vastaava hoitomaksu vähennettynä vanhan hoitosopimuksen käyttämättä olevan pääoman määrällä.

Kukkana käytetään pauliina - begoniaa.

Hoitotilaukset, sopimusten teko ja hoitoon liittyvät asiat:

Ensi kesälle tulevia haudanhoitosopimuksia voi tilata 31.3.2024 asti.

Tilauksia vastaanotetaan puh. 050-310 5821, 050-310 5816, 050-310 5812

tai s-posti marja-liisa.heikkila(at)evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Hautausmaanhoitaja Marja-Liisa Heikkilä

puh. 050 3105 821, hänen toimistonsa sijaitsee kirkkoherranviraston yhteydessä.

Hautausmaanhoitaja
Hautauspalvelut
Kirkkotie 1 B
93600 Kuusamo