Parisuhteen ja perheen kysymykset

"Toisten kanssa yhteen on luotu ihminen ..."

Jos oma elämäsi tai läheinen ihmissuhde on solmussa, pysähtyminen tilanteen äärelle jo varhaisessa vaiheessa voi auttaa paljon. Keskusteleminen ulkopuolisen kanssa voi avata solmuja, antaa uusia näköaloja ja auttaa eteenpäin. Avun ja tuen hakeminen kannattaa.

Luottamuksellisia keskusteluja voit käydä yksin, parina tai perheenä. Seurakunnan työntekijöiden antama keskusteluapu on ilmaista eikä edellytä seurakunnan jäsenyyttä.

Ota rohkeasti yhteyttä pappiin tai diakoniatyöntekijään, kun haluat keskustella ihmissuhteista tai vanhemmuudesta. Voit olla yhteydessä myös Oulun perheasiain neuvottelukeskukseen.

perhe menossa rikki

Toimivat ihmissuhteet läheisiimme ovat tärkeitä ja lisäävät hyvinvointia. Aina yhdessäolo ei kuitenkaan ole ongelmatonta. Luottamuksellinen keskustelu ammattilaisen kanssa voi avata myös isompia solmuja. Apua tarjoavat oman seurakunnan lisäksi perheasiain neuvottelukeskukset eri puolilla Suomea.

Ihmissuhteet

Parisuhteen pieniin tai isoihin huoliin kannattaa hakea rohkeasti apua. Seurakuntien perheasiain neuvottelukeskukset tarjoavat apua eri puolilla Suomea.

Hae apua parisuhdeongelmiin

Ero on monivaiheinen ja monenlaisia tunteita sisältävä prosessi. Jos perheeseen kuuluu lapsia, eron läpikäyminen ja siihen sopeutuminen on usein vielä vaativampaa.

Jos mietit eroa, etsi itsellesi ja perheellesi tukea.

Ero on monivaiheinen prosessi

Seksuaalinen hyvinvointi on tärkeä osa ihmisen yleistä hyvinvointia. Seksuaalista hyvinvointia edistää, että yksilö voi elää oman sukupuolen kokemuksen ja seksuaalisen identiteettinsä mukaista elämää.

Seksuaalisuus on myönteinen elämänvoima

Fyysinen, henkinen ja seksuaalinen väkivalta on aina rikos. Älä jää asian kanssa yksin, vaan hae nopeasti ja rohkeasti apua.

Myös perheväkivalta on ihmisoikeusrikkomus

Perheneuvonnassa on mahdollista keskustella koulutettujen ammattilaisen kanssa parisuhteesi tai perheesi vaikeuksista tai oman elämäsi solmukohdista. Voit tulla yksin, parina tai perheenä. Palvelu on maksuton.

Kirkon perheneuvonta auttaa maksutta