Pikkukirkko

to 16.5. klo 9.30
Pienet kädet ristissä

Pyhän Ristin kirkko

Tervetuloa kevään viimeiseen Pikkukirkkoon ihmettelemään vuodenaikojen vaihtumista ja laulamaan Suvivirttä

Marika-papin viimeisessä Pikkukirkossa aiheena Suvivirsi. Tervetuloa mukaan! Pikkukirkon jälkeen kirkkomehut ja -keksit.

Noin 14 vuotta sitten päätimme Kuusamon seurakunnassa panostaa lasten jumalanpalveluselämään ja niin syntyi Pikkumessu. Pikkumessu muuttui sittemmin Pikkukirkoksi, lasten ja lapsiryhmien omaksi kirkkohetkeksi, joka mukailee pyhäkouluhetken ja sanajumalanpalveluksen kaavaa. Pikkukirkko on lapsilähtöinen, toiminnallinen, viiden aistin lasten hiljentyminen aistimaan pyhää. Pikkukirkko kestää noin 30 minuuttia ja lopuksi on tarjolla mehua, keksejä ja aikuisille kahvia ja teetä.

14 vuoden aikana Pikkukirkossa on avustanut satoja lapsia, Pikkukirkkoja on striimattu ja toteutettu videona. Pikkukirkkoa varten on sävelletty musiikkia ja askarreltu monenlaista kaunista ja koskettavaa. Olen kirjoittanut Pikkukirkkoa varten näytelmiä, rukouksia ja saarnoja. Pikkukirkon toiminnallisissa saarnoissa, rukouksissa ja lauluissa lapset ovat päässeet liikkumaan, ihmettelemään ja tekemään. Uskontunnustusta on laulettu ja liikuttu. Ollaanpa Isä meidän -rukoustakin opeteltu kuvien avulla. Pikkukirkkoa on vietetty Pyhän Ristin kirkossa, ulkona kirkkotarhassa, seurakuntatalon isossa salissa ja jopa tapahtumatorilla.

Olemme Pikkukirkossa tarttuneet tuttujen kirkkovuoden aiheiden lisäksi myös vaikeisiin teemoihin: kuolemaan ja suruun, auttamiseen (Yhteisvastuukeräys) ja yksinäisyyteen, luonnon suojeluun sekä paastonaikaan. Kestoaiheena on anteeksipyytäminen ja anteeksiantaminen, Pikkukirkkoon kuuluu nimittäin rippiosuus.

Pikkukirkkoa suunnitellessa meillä on ollut hauskaa. Emme ole pelänneet heittäytyä ja ideoida uudenlaisia tapoja tuoda kristillistä uskoa lasten maailmaan. Vuosien varrella Pikkukirkko-tiimiläiset ovat välillä vaihtuneet, mutta Pikkukirkon ydin on pysynyt samana: lapsella on oikeus jumalanpalvelukseen, jossa hän saa kokea osallisuutta juuri sellaisena kuin on.

Haluan kiittää lämpimästi kaikkia työtovereita, joiden kanssa olen saanut pikkukirkkoilla (erityisesti Satu, nuorisotyönohjaaja, vau mikä upea yhteinen matka) <3

Isot kiitokset kaikille vanhemmille, isovanhemmille, ohjaajille, opettajille ja muille aikuisille, jotka olette vuodesta toiseen tuoneet lapsia kirkkoon <3

Kiitos ihanat lapset, jotka olette heittäytyneet mukaan jumalanpalveluksen rikkaaseen maailmaan <3

Vielä kerran saan laulaa kanssanne "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, aamen, aamen, aamen" ja todella tarkoitan sitä. Pikkukirkko on siunattu hetki ja ollut siunaukseksi omassa elämässäni. Toivottavasti myös monen muun.

Tervetuloa minun, Marika-papin viimeiseen ja kevään viimeiseen Pikkukirkkoon torstaina 16. toukokuuta klo 9.30. Pikkukirkkoa vietetään Pyhän Ristin kirkossa ja aiheena on Suvivirsi. Pikkukirkot jatkuvat jälleen syksyllä. Tule juuri sellaisena kuin olet <3

"Rakas taivaan Isä.

Kiitos keväästä ja kesästä. Kiitos, että aurinko lämmittää. Kiitos, että saan leikkiä rapakoissa. Siunaa kaikkia ihmisiä ja eläimiä, jotka nauttivat keväästä ja kesän tulosta. Siunaa muuttolintuja ja kaikkia eläimiä, jotka saavat keväällä poikasia. Varjele kasvavia kasveja ja opeta meitä pitämään huolta luonnosta.

Pidä meistä huolta kesällä: kotona, töissä, päiväkodissa, hoidossa ja reissuilla ja retkillä. Taivaan Isä, ole kaikkien niiden kanssa, joille kesä tuo mukanaan elämänmuutoksia. Kiitos Pikkukirkoista ja kaikista niistä hetkistä, kun saamme oppia Sinusta, taivaan Isä. Kiitos, että kuulet rukouksemme. Aamen"
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä
  • Lapsille ja lapsiperheille Lapsille ja lapsiperheille