Pääsiäisen tapahtumat

Pääsiäinen on kirkkovuoden suuri juhla, jolloin seurataan Jeesuksen matkaa kohti Golgataa ja muistetaan ylösnousemuksen suurta juhlaa.

su 24.43 klo 10 Palmusunnuntain sanajumalanpalvelus, Kuusamon Pyhän Ristin kirkko

Palmusunnuntaina Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin. Ihmiset kokoontuivat tien varteen vastaanottamaan Jeesusta, palmunoksia heiluttaen. Sunnuntain messussa muistamme tätä matkaa ja laulamme yhdessä virren 54 sanoin "Käykäämme nyt Jerusalemiin".

Hiljaisen viikon iltajumalanpalvelus

ti 26.3. klo 19 Pyhän Ristin kirkko

Kohti pääsiäistä -pääsiäisvaellus

Haluatko nähdä, kuulla ja kokea pääsiäisen sanomaa? Tervetuloa kaikenikäisten Kohti pääsiäistä -pääsiäisvaellukselle!
Vaellusajankohdat: su 24.3. klo 17.15, ma 25.3. klo 13 ja ma 25.3. klo 19. Vaellus alkaa keskustan kerhopisteeltä (Kirkkotie 1 C 4), kestää noin 45 minuuttia ja on esteetön. Vaellus on ilmainen ja kaikille avoin, ei ennakkoilmoittautumista. Pääsiäisvaellus muodostuu rasteista, joilla nähdään ja kuullaan Jeesuksen elämän viimeisten päivien tapahtumista näytelmän muodossa. Vaellus huipentuu pääsiäisen tapahtumiin. Vaellus on Raamattuun perustuva näytelmä, joka ei sisällä uskonnonharjoittamista. Osallistujilla on mahdollista osallistua lauluun Kohti pääsiäistä.Mikäli haluat varata ryhmällesi oman ajan vaelluksella, ole yhteydessä marika.villikka@evl.fi.

Lasten pääsiäiskirkot

ma 25.3. klo 9.30 Käylän kirkko
ti 26.3. klo 9.30 ja klo 12.00 Pyhän Ristin kirkko

ke 27.3. klo 9.30 ja klo 12.00 Pyhän Ristin kirkko

to 28.3. klo 9.30 ja klo 12.00 Pyhän Ristin kirkko

Jeesuksen ystävä Maria on surullinen, mutta suru muuttuu suureksi iloksi pääsiäisaamuna. Mikä saa Marian heittämään surun viitan menemään ja ilon voittamaan? Tule näkemään ja kuulemaan hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumista yhdessä lasten tai lapsiryhmän kanssa. Kesto noin 30 minuuttia.

ke 27.3. klo 19 hiljaisen viikon musiikkia, Pyhän Ristin kirkko, Kamarikuoro Lähde

to 28.3. klo 18 Kiirastorstain messu, Käylän rajaseutukirkko
to 28.3. klo 18 Kiirastorstain messu, Kuusamon Pyhän Ristin kirkko

Kiirastorstain aihe on kertomus Jeesuksen ja hänen opetuslastensa viimeisestä yhteisestä ateriasta ja pyhän ehtoollisen asettamisesta. Seurakuntamme perinteisiin kuuluu, että messussa vietetyn ehtoollisen jälkeen kirkko riisutaan paljaaksi ja puetaan mustaan surupukuun (Pyhän Ristin kirkko). Urut vaikenevat ja messu päättyy yhteiseen virteen 77 "Käy yrttitarhasta polku".

pe 29.3. klo 10 sanajumalanpalvelus, Kuusamon Pyhän Ristin kirkko

Kiirastorstain jälkeen, Jeesuksen matka jatkuu Öljymäelle ja kohti Golgataa. Sanajumalanpalveluksen tekstit ja musiikki kuljettavat meitä läpi tuon- matkan, ristille juurelle saakka.
Urkujen vaiettua torstaina, perjantain sanajumalanpalvelusta vietetään vähäeleisesti, surupukuun puetussa kirkossa, ilman urkujen säestystä. Alttarikaiteelle on nostettu piikkikruunu ja alttaritaulun alle tuotu viisi ruusua - kruunu muistuttaa meitä Jeesuksen kantamasta orjantappurakruunusta ja ruusut haavoista.

pe 29.3. klo 15 Jeesuksen kuolinhetki, Kuusamon Pyhän Ristin kirkko

Rukoushetkessä muistetaan Jeesuken kuolemaa ristillä. Aamun sanajumalanpalveluksen elementit ovat esillä myös rukoushetkessä, surujuhlan tuntu on käsillä. Jeesuksen kärsimystie on päättynyt ja tehtävä täytetty - kuolemallaan kuoleman voitti meidän tähtemme.

la 30.3. klo 23 Pääsiäisyön messu, Kuusamon Pyhän Ristin kirkko

Pääsiäisyön messu on juhlamessu. Kirkko on puettu valkoiseen väriin ja valo palaa keskellemme. Messun aikana laajentuva valo muistuttaa meitä siitä, kuinka kuoleman pimeys väistyy valon tieltä. Laulanne virren 90 sanoin "Kristus nousi kuolleista', kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi."
Messussa muistamme myös omaa kastettamme, jokaisella messuvieraalla on mahdollisuus käydä siunaamassa itsensä pyhällä kastevedellä.

su 31.3. klo 10 Pääsiäispäivän messu, Kuusamon Pyhän Ristin kirkko
su 31.3. klo 10 Pääsiäispäivän messu, Käylän rajaseutukirkko

Pääsiäispäivänä riemu kaikuu seurakunnassa: Kristus on ylösnoussut. Kirkko on puettu valkoiseen juhlapukuun. Päivän tekstit kertovat ilosanoman leviämisestä lähelle ja kauas. Messussa lauletaan virren 105 sanoin "Aurinkomme ylösnousi, paistaa voittovuorella."

su 9.4. klo 18 Pääsiäiskonsertti, Kuusamon Pyhän Ristin kirkko

Kuusamon musiikkiopiston ja Kamarikuoro Lähteen yhteinen pääsiäiskonsertti. Musiikkiopiston Kuusamo strings -orkesteri koostuu musiikin ammattilaisista sekä pitkällä olevista soitto-oppilaista. Kamarikuoro Lähde on seurakunnan oma kuoro, jossa on noin 30 laulajaa.

ma 1.4. klo 18 2. pääsiäispäivän iltakirkko, Kuusamon Pyhän Ristin kirkko

Toisena pääsiäispäivänä muistetaan Jeesuksen ilmestymistä opetuslapsille sekä muutamille naisille. Iltakirkossa lauletaan virisiä ja nuoren seurakunnan veisuja.