Joulun sanoma avautuu sanoin ja sävelin lasten joulukirkoissa

Kullanhohtoinen kuva Jeesuksen seimestä

Melkein kolmekymmentä seurakunnan vapaaehtoista ja työntekijää antavat aikaansa ja osaamistaan lasten joulukirkoissa viikolla 51. Noin 30 minuuttia kestävissä kirkkohetkissä lapset pääsevät näkemään, kuulemaan ja laulamaan ensimmäisen joulun tapahtumista Betlehemissä.

Kertomus alkaa yhdeksän kuukautta ennen joulua, kun enkeli ilmestyy nuorelle Marialle ja ilmoittaa, että tästä tulee Jumalan Pojan äiti. Siitä lähtee liikkeelle tapahtumasarja, joka huipentuu kaukaa idästä tulleiden tietäjien vierailuun vaatimattomassa tallissa.

Tänä vuonna jouluevankeliumi esitetään erityisen musiikkipitoisesti. Maria, enkeli ja itämaan tietäjät paitsi puhuvat myös laulavat vuorosanoja. Vapaaehtoiset ja seurakunnan kasvatuksen työntekijät laittavat todella itsensä likoon näyttelemällä ja laulamalla. Muita rooleja ovat puuseppä Joosef, roomalainen sotilas, majatalon emäntä ja paimenet. Käsikirjoituksen jouluevankeliumiin ovat huumoria unohtamatta laatineet Uuden testamentin evankeliumien ja apokryfisten evankeliumien pohjalta kappalainen Marika Villikka ja kanttori Maria Suviaro.

Lasten joulukirkkoihin osallistuu päiväkoti-, eskari- ja koululaisryhmiä pitkin viikkoa. Kaikille avoin tilaisuus järjestetään torstaina 21.12. klo 12 Pyhän Ristin kirkossa. Tähän tilaisuuteen kutsumme myös kaikkia seurakunnan kerholaisia perheineen.

Käylässä lasten joulukirkon järjestävät Nissinvaaran koululaiset. Tilaisuus on keskiviikkona 20.12. klo 11 Käylän rajaseutukirkossa. Lopuksi kerätään kolehti Suomen Lähetysseuran hyväksi. Joistakin ennakkotiedoista poiketen klo 9 tai 9.30 kirkossa ei ole tilaisuutta.

Viikko 51 huipentuu sunnuntaina 24.12. eli jouluaattona. Seurakunta järjestää monia jouluisia tilaisuuksia. Lapsia, perheitä ja kaikkia lapsenmielisiä kutsumme erityisesti klo 10 lasten ja perheiden joulukirkkoon Pyhän Ristin kirkkoon. Noin 45 minuuttia kestävässä tilaisuudessa on mahdollisuus nähdä jouluevankeliumiesitys vielä viimeisen kerran ja lopuksi kerätään kolehti Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastolle.

Marika Villikka
Marika Villikka