Kuusamon seurakunta rekrytoi uusia työntekijöitä

Jäälyhdyin valaistu Kuusamon kirkkotarha uudenvuodenaaton iltana

Kuva: Antti Autio

Kuusamon seurakunnassa vaihtuu joukko työntekijöitä vuoden 2024 aikana. Eläkkeelle jäämisestä ovat ilmoittaneet pitkäaikaiset työntekijät kanttori Maria Suviaro sekä nuoriso- ja diakoniatyötä tehnyt Tarja Kuusisto. Viime vuonna eläköityi lisäksi vuosikymmenten ajan lastenohjaajan tehtävää hoitanut Paula Haverinen.

Vaikka monissa seurakunnissa on eläköitymisten yhteydessä vähennetty virkoja taloudellisen säästön saavuttamiseksi, on Kuusamossa päätetty tehdä toisin. Eri-ikäisten keskuudessa on monenlaista talouteen, mielenterveyteen, yksinäisyyteen ja arjen jaksamiseen liittyvää tarvetta – nyt ei ole oikea aika vähentää diakoniatyöntekijöiden tai lasten ja nuorten kanssa työskentelevien määrää. Hautajaisten määrä seurakunnassa on kasvussa, hautajaismusiikkiin kohdistuvat toiveet ovat muuttuneet yhä moninaisimmiksi ja rikkaaseen jumalanpalveluselämään panostaminen tarkoittaa sitä, että seurakunnassa tarvitaan jatkossakin taitavaa kanttorityövoimaa.

Seurakuntaan etsittävän uuden kanttorin olisikin hyvä olla monin tavoin osaava. Viran tehtäviin kuuluu esimerkiksi erityis- ja iltamessut, kirkolliset toimitukset, musiikkikasvatus ja kuoron johtaminen. Lasten ja nuorten musiikki sekä bänditoiminta ovat osa työtä. Kanttorin olisikin hyvä taitaa urkujen lisäksi muitakin soittimia tai olla valmis hankkimaan uutta osaamista.

Muidenkin virkojen tehtävänkuvassa näkyvät ajan ilmiöt. Uuden diakoniatyöntekijän vastuualueina ovat mielenterveystyö sekä maahanmuuttajien kanssa tehtävä työ. Nuorisotyönohjaajan tehtävänkuvassa näkyy puolestaan nuorten mielen hyvinvoinnin tukeminen. Nuorisotyönohjaaja pääsee tekemään KatuSaapasta eli jalkautuvaa nuorisotyötä siellä, missä nuoret vapaa-ajallaan liikkuvat. Tärkeitä yhteistyökumppaneita uudelle nuorisotyönohjaajalle ovat koulut ja oppilaitokset.

Lastenohjaajan tehtävä on osa-aikainen ja tehtävänkuvassa on varhaiskasvatusikäisten ja alakouluikäisten kerhot, perhetyö ja päiväkodeissa, esikouluissa ja iltapäiväkerhoissa pidettävät pyhäkoulut. Eduksi hakijalle lasketaan halukkuus osallistua kesällä rippikoululeireille. Vuonna 2024 rippikoulukesästä selvitään, mikäli rippikoulu- ja nuorisotyöhön löytyy sopiva kesätyöntekijä esimerkiksi kirkollisen alan opiskelijoista. Kesätyöntekijä on parhaillaan haussa kuten myös kaikille ulkoilmassa viihtyville nuorille sopivat hautausmaiden kesätyöntekijöiden paikat.

Kaikissa seurakunnan töissä ollaan tekemisissä ihmisten kanssa, joten hyvät sosiaaliset taidot ja kyky tehdä tiimityötä ovat tärkeitä ominaisuuksia työntekijöille. Viestintä kuuluu jollakin tavoin kaikkien tehtävänkuvaan. Seurakunnan hengellisiin virkoihin ja tehtäviin työllistyminen edellyttää Suomen evankelisluterilaisen kirkon jäsenyyttä ja konfirmaatiota. Työtä tehdään yhteistyökumppaneiden ja seurakuntalaisten keskuudessa eri puolilla Kuusamoa, joten oman auton käyttäminen on välttämätöntä. Kuusamon seurakunta on savuton työpaikka ja panostaa työntekijöiden hyvinvointiin esimerkiksi Smartum-edulla, kattavalla työterveyshuollolla ja täydennyskoulutuksilla. Työyhteisössä on tällä hetkellä 33 työntekijää.

Kuusamon seurakunta ilmoittaa avoimista työpaikoista kotisivullaan www.kuusamonseurakunta.fi sekä Kirkkorekry.fi-palvelussa.

Lisätietoja kirkkoherra Taina Manninen 050 3105814, taina.manninen@evl.fi.

Taina Manninen
Taina Manninen