Tule kokemaan pääsiäisen sanoma pääsiäisvaellukselle

Pietari pohtii valintojaan Getsemanen puutarhassa

Kuusamon seurakunta järjestää jälleen kaikille avoimen pääsiäisvaelluksen hiljaisella viikolla. Pääsiäisvaellus on Raamattuun pohjautuva näytelmä, joka auttaa pysähtymään pääsiäisen sanoman parissa. Viime vuonna pääsiäisvaelluksella kävi melkein 750 vaeltajaa.

Pääsiäinen on kristikunnan suurin juhla. Vanhan perinteen mukaan Jeesuksen elämän viimeisten päivien tapahtumia on eletty uudelleen vaellusten muodossa. Kullakin rastilla on esitetty jokin hiljaisen viikon tapahtuma. Kuuluisin pääsiäisvaellustapahtuma Suomessa on Helsingissä järjestetty Via Crucis eli Ristintie. Kuusamon seurakunnassa järjestettiin juhlavuonna 2023 pitkän tauon jälkeen monipäiväinen pääsiäisvaellus, jolle osallistui päiväkotiryhmiä, eskariryhmiä, koululaisia, rippikoululaisia sekä aikuisia.

Tänä vuonna pääsiäisvaellus järjestetään pienimuotoisemmin vain kahtena päivänä 24.3. ja 25.3. Ryhmät ovat voineet varata omat aikansa vaelluksella. Kaikille avoimia lähtöjä on 24.3. klo 17.15 ja 25.3. klo 13 ja klo 19. Aloitusrasti on keskustan kerhopisteellä (Kirkkotie 1 C 4). Vaellusreitti kulkee sitten oppaan johdolla seurakuntatalon nuorisotilalle ja isoon saliin, Pyhän Ristin kirkkoon ja lopuksi Vanhalle hautausmaalle. Reitti on esteetön ja kaikilla sisällä olevilla rasteilla on mahdollista istua ja käyttää WC-tiloja. Avoimille lähdöille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Osallistuminen on maksutonta. Yksi kierros kestää noin 45 minuuttia.

Kohti pääsiäistä -pääsiäisvaellus sopii kaikenikäisille. Rasteilla kohdataan Jerusalemin kaupungin asukas, Jeesuksen opetuslapsi Pietari, roomalainen sotilas ja Magdalan Maria. Vaellus on Raamattuun perustuva näytelmä, joka ei sisällä uskonnonharjoittamista. Osallistujien on mahdollista osallistua rasteilla Kohti pääsiäistä -lauluun.

Vajaan 40 hengen joukko vapaaehtoisia ja seurakunnan työntekijöitä vastaa pääsiäisvaelluksen toteutuksesta. He näyttelevät, puvustavat, lavastavat, siistivät, ruokkivat, tiedottavat ja hoitavat monta muuta isoa ja pientä asiaa, jotka mahdollistavat onnistuneen tapahtuman. Pääsiäisvaelluksen valmistelut ovat alkaneet alkuvuodesta, mutta aktiivisinta aika on parhaillaan meneillään. Käsikirjoituksen vaellukselle on kirjoittanut Uuden testamentin evankeliumien pohjalta seurakunnan kappalainen Marika Villikka.

Pääsiäisvaellus on iso panostus Kuusamon seurakunnalta. Kohti pääsiäistä -vaellukselle osallistuminen mahdollistaa pysähtymisen Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen ja pääsiäisen riemullisen sanoman äärelle.

Lisätietoja kappalainen Marika Villikka 050 4334 724, marika.villikka@evl.fi

vapaaehtoistyön koordinaattori Pirkko Jaurakkajärvi 050 310 5883, pirkko.jaurakkajarvi@evl.fi

Marika Villikka
Marika Villikka